12 huhtikuuta, 2012

tärkeimmät kirjat

..ja kirjailijat. suosittelen aina näitä samoja kaikille, mutta ne nyt vaan on upeita.

003

John Green: Looking for Alaska, An Abundance of Katherines & The Fault in Our Stars 
John Green saattaa olla tuttu vlogbrothersien toisena puoliskona, mutta se on myös upea kirjailija joka saa mut kateelliseksi tavastaan kirjoittaa ja siitä miten se saa tavallisenkin kuulostamaan taianomaiselta.
An Abundance of Katherines kertoo Colinista joka on seurustellut 19 Katherinen kanssa ja tullut aina jätetyksi. Colin lähtee roadtripille keskelle ei mitään ja yrittää muodostaa matemaattisen kaavan jolla voisi laskea kuinka suuri mahdollisuus on tulla jätetyksi. Hauska ja suloinen ja älykäs kirja.
Looking for Alaska kertoo pojasta joka rakastaa kuuluisien ihmisten viimeisiä sanoja, ja tytöstä nimeltä Alaska, ja siitä miten iso merkitys toisella ihmisellä voi olla sun elämään. En odottanut rakastavani tätä kirjaa näin paljon kun aloitin sen mutta nyt se on mun lempikirja.
The Fault in Our Stars on tarina kahdesta vakavasti sairaasta nuoresta ja samalla siitä, miten paljon kirjoja voi rakastaa. Ja rakkaudesta ylipäätään.

004

Chuck Palahniuk: Lullaby & Invisible Monsters
Ostin Invisible Monstersin alunperin vain koska Panic! at the Discon ensimmäinen albumi on ottanut siitä niin paljon vaikutteita, mutta se osoittautuikin olemaan ehkä oudoin kirja jonka oon ikinä lukenut. Oksettaa, ihastuttaa, naurattaa ja itkettää samaan aikaan. En mä edes osaa kirjoittaa tälle juonisynopsista.
Tykkäsin niin paljon että ostin myös Lullabyn, joka leikkii ajatuksella että olisi olemassa laulu, jolla voisi tappaa.
Tykkään Palahniukista koska sen henkilöhahmot on aina erikoisia ja monikerroksisia, ja koska sen kirjat menee välillä melkein runouden puolelle.


009


Ned Vizzini: It's Kind of a Funny Story
Tämän luin loppuun pääsiäislomalla ja tykkäsin tästä paljon. Kertoo Craigista joka haluaa menestyä elämässä mutta päätyykin mielisairaalaan keskelle omituisia mutta aika sympaattisia potilaita. 


Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower
Tämänkin mä luin loppuun vasta ihan äsken! Mulla oli aika suuret odotukset tälle kirjalle, mikä on harmi, koska olisin varmaan pitänyt tästä vielä enemmän jos en olisi odottanut niin suuria. Mutta kyllä mä tykkäsin tästä silti, varsinkin loppua kohden kun aloin kiintyä kaikkiin hahmoihin. Oon iloinen että luin tän ennen elokuvan ilmestymistä, nyt saan jännittää että miten ne on saanut toteutettua kaikki mun lempikohdat ja lempihahmot. 


Terry Pratchett, Neil Gaiman: Good Omens
Hauskin ja mielikuvituksellisin tarina maailmanlopusta ikinä. Ainakin mun on vaikea olla pitämättä kirjasta joka alkaa sillä että Antikristus sijoitetaan vahingossa väärään paikkaan. Älykäs, hauska ja nopeatahtinen, ja mulle tulee vähän mieleen Linnunradan käsikirja liftareille (upee kirja muuten sekin!!).

ps. voitaisko tehdä tästä semmonen haastejuttu että nyt kun te olette lukeneet tämän postauksen niin teette postauksen omista lempikirjoistanne? mun to-read listalla on jo 8 kirjaa mutta aina mahtuu lisää!

34 kommenttia:

  1. Noi kaikki kuulostaa hyvältä! :) Mä tarttenkin uutta lukemista, joten pitääpi katella noista jotain. Noiha on englanniks?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jepp kaikki on englanniks :-) tuntuu että luen aina vaan vähemmän ja vähemmän suomeksi

      Poista
  2. voi hitsi ihana postaus!:) just tosi monia kirjoja mitä oon itekki halunnu pitkään lukea, varsinkin tuon looking for alaska. mistä oot ostanu nämä kirjat? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. suurimman osan oon tilannu bookplussasta, siellä on sen verran iso valikoima että löytyy esim nuo kaikki John Greenin kirjat mitä voi olla suomesta muuten vähä vaikeempi löytää :-)

      Poista
  3. miks aina koeviikolla tekee eniten mieli lukee? :(( hei kuuntele florence + the machine - heavy in your arms. live-versiona varsinki nii mahtava että sydän räjähtää. oon miettiny et rupeisin kirjottaa blogia mut sä vähän niiku teet sen jo just niiku oisin aatellu. en ois ehkä hyvä muokaamaan kuvia, mut muuten. miten tämä näyttää liian pitkälle kommentille :D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oooh kuuntelin ja upeutta ♥
      ja aloita ihmeessä bloggaamaan! tää on kivaa, varsinkin silloin kun saa kivoja kommentteja (esim. tämä sinun) :-)

      Poista
  4. Anonyymi20:29

    kiitos <3

    VastaaPoista
  5. ♥♥ kiitos, oon yrittänyt epätoivosesti etsiä englannin kielistä luettavaa.

    VastaaPoista
  6. Onpas monta tosi mielenkiintoisen oloista kirjaa, kiitos tästä! :)

    VastaaPoista
  7. kerrankin bloggari jolla hyvä kirjamaku !

    VastaaPoista
  8. the perks of being a wallflower on ehdottomasti mun lempparikirja koko maailmassa! myös john greenin ihan kaikki kirjat on ihan mahtavia:-D

    VastaaPoista
  9. Kappas, harvinaisen hieno lista. Kannattaa muuten tsekata myös booky.fi, itse löydän sieltä yleensä kirjat halvemmalla kuin bookplussasta.

    Oma listani poikkeaa tästä melkoisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. (ps. oletko rekisteröitynyt Goodreadsiin?)

      Poista
    2. oo pitää tsekata tuo booky.fi, oon kyllä kuullut monta kertaa mutta jostain syystä en oo ikinä käyny vertailemassa että onko halvempi :-)
      ja joo, oon rekisteröityny! ja laitoin vielä itselleni ihan hirveän haasteen tuohon montako kirjaa haluan lukea tänä vuonna ja nyt pelottaa etten pääse siihen..
      http://www.goodreads.com/user/show/5728381-pauliina-k

      Poista
    3. Kannattaa huomata, että Bookyssä kirjan hinnan päälle ei tule mitään postitus- tai toimituskuluja! Lisäksi tykkään tuosta niiden tarinasta :)

      Saanko lisätä sut Goodreadsissa kaveriksi? Luet virkistävällä tavalla erilaisia kirjoja kuin minä. Itsehän oon luvannut itselleni lukea tänä vuonna sata kirjaa, viime vuonna niitä oli 84...

      Poista
    4. joo saa lisätä! :-) ja oho sata kirjaa?! toi mun oma 36 kirjan tavoite tuntuu nyt ihan tajuttoman pieneltä mutta tuntuu että oon koko ajan silti ainakin yhden kirjan jäljellä tahdista..

      Poista
    5. Oon vähän pakkomielteinen tiettyjen asioiden suhteen, joka vuosi haluan lukea muutaman kirjan enemmän kuin sitä edellisenä... Sata vaikuttaa tällä hetkellä vielä ihan realistiselta!

      Poista
  10. Ostin Chuck Palahniukin 'LULLABY'n ja 'INVISIBLE MONSTERS'in viime vuonna Lontoosta ja 'The Perks of Being a Wallflower'in sain joululahjaksi ystävältä. 'It's Kind of a Funny Story' ja 'Looking for Alaska' ovat taas olleet lukulistallani jo hyvän tovin. Tykkäät todella samankaltaisista kirjoista kuin minä :---) Palahniukissa minua ärsyttää se että mitä enemmän kirjoja häneltä lukee, sitä samankaltaisimmiksi ne muuttuvat. Päähenkilöt ovat usein todella samanlaisia ja tuntuu että joka kirjan tarkoitus on 'järkyttää' tai 'olla ällö'. Ilmeisesti jossakin vaiheessa oli 'Invisible Monsters'ista tarkoitus tehdä elokuva?


    Omistatko GoodReads tunnuksia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, mäkin oon huomannut Palahniukissa vähän tuon saman, Invisible Monstersia lukiessa olin kokoajan ihan fiiliksissä siitä miten erilaiselta kaikki tuntui mutta sitten Lullabya lukiessa huomas että toistuu vähän nuo teemat.
      Ja ooo, en oo kuullu mitään tuosta leffasta, saa nähdä mitä tulee kun ei ehkä ole mikään helpoin kirja muuttaa elokuvamuotoon :-D

      http://www.goodreads.com/user/show/5728381-pauliina-k

      Poista
  11. jee todellaki inspaannuin nyt tekee samanlaisen kans !! pitäs varmaan. oon lukenu noista vaan perks of being a wallflower mutta inspaannuin kirjottamaan noista melkeen puolet mun lukulistalle. KIITOS

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo tee!! ole hyvä ja jos jossai välis luet näistä jotai niin kerro mitä mieltä olit

      Poista
  12. The Perks of Being a Wallflower oli hieno! Sain listastasi paljon inspiraatiota, josko näillä eväillä valmistautumaan enkun kirjoituksiin?:-D

    VastaaPoista
  13. Oi kiva kiitos kirjavinkeistä:)Tosi kiva blogi, jäin lukijaksi!

    VastaaPoista
  14. Tosi kivoilta vaikuttavia kirjoja! Ihan vähän nyt vaan ehkä ärsyttää, että noista ei näköjään löydy täältäpäin kirjastoista ku yks... Enkä oikeen tykkää ostaa kirjoja silleen, etten olis lukenu niitä ennestään, ensinnäki tilanpuutteen ja sit rahan vähyyden takia :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo osa näistä saattaa olla vähän harvinaisempia :-( tilanpuute meinaa tulla mullekin vähän ongelmana mutta toisaalta tykkään omistaa kirjoja. jos asuisit jossai lähellä niin voisin lainata sulle näitä, haha.

      Poista
  15. hei parasta, kiitos vinkeistä! :----)
    coolia lukea noin englanniksi, ja varmasti kehittävääkin. itsekin kyllä tullut luettua silläkin kielellä, mut jotenkin suomi on niin kaunista, ettei raaskisi luopua! (seliseli, olen laiska vain.)

    VastaaPoista
  16. kuinka säälittävää on että tuun jo toista kertaa kommentoimaan tähä :D ku tuli vaa mieleen et ootko lukenu elfriede jelinekin kirjaa pianonsoittaja? iha liian palkittu kirja, enkä oikeesti tiiä vihaanko sitä vai tykkäänkö siitä. tosi outo. samaan aikaan hienosti ja rasittavasti kirjotettu. tein ovelasti siitä äikän kirjatyön: http://arronkirjabllogi.blogspot.com/2012/03/loppukritiikki.html#comment-form

    VastaaPoista
  17. laitappas myös suomenkielisiä kirjoja tänne - mistä tykkäät! koska mä en tykkää lukea enkuksi: D

    jookooo?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon niin huono lukemaan suomeks! :-(

      Poista
    2. oho tää kuulosti siltä ku olisin oikeesti _huono_ suomen kielessä, tarkoitin siis että luen niin paljon englanniks etten edes muista minkä kirjan olisin viimeks lukenu suomeks! :-Dd

      Poista
    3. nonii mut silti kyllä sulta löytyy ees jotai suomenkielisiä kirjoja jotka on kivoja ja joita voit suositella mulle!!!! :(:(:8 oon muute tosi pettynyt suhu yhyhyy :(:(:(: :-)

      Poista
  18. moi! luin sun blogia, ja huomasin että luet john greeniä ja puhuit vlogbrothersista. ootko nerdfighter? :) (itse oon, eikä meitä täällä suomessa ainakaan facebook-ryhmän perusteella hirveesti oo.)

    oon muuten lukenut tfios:n ja looking for alaskan, ne on tosi hyviä kirjoja :> itse tykkäsin enemmän ehkä tfios:sta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mooi! ja joo eff yeah nerdfighters! :-D

      mä taas kallistun enemmän Looking for Alaskan puoleen, ja Paper Towns on kans suosikki Johnin kirjoista. tFioSissa mua ehkä häiritsee se että kertojana on tyttö ja John osaa paremmin kirjoittaa pojan näkökulmasta imho.

      Poista
  19. haluisin lukee paper townsin, mulla on yks nerdfighter-ystävä jolta saan kyllä kirjan lainaan (joskus, toivottavasti :D). veikkaan et tykkään tfiosista sen takia enemmän, et enkun esseetä varten mun piti lukee se uudelleen (tilasin sen preorderina ja luin heti kun sain) ja sain analysoitya sitä paljon enemmän. vois lukee looking for alaskankin uudestaan :)

    ainiin ja pakko kyllä mainostaa et tervetuloa esim suomen nerdfightereiden fb-ryhmään :> (en kyl tiiä kuinka aktiivinen oot tms, mut kuitenkin)

    VastaaPoista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/